* MY FOLLOWER *

Home » sayang bagi aku , bagi korang macam mana ?

sayang bagi aku , bagi korang macam mana ?

salam 1 malaysia dan salam 1 blogger .
alhamdulillah , hari ni masih lagi bernafas untuk berkongsi entri dengan korang .
 
hari ni , tetibe terkeluar pulak status aku entah ape yang aku fikir dalam kepala otak aku entah .
okay aku bagitahu apa yang ada dalam kepala otak aku yer dengan lebih terperinci . 
ni mengikut definisi aku sendiri la yer . 
mungkin sesetengah orang tuh penah dengar ayat ni kan .

kebanyakan orang hanya mengucapkan kata-kata macam SAYANG , CINTA yang sewaktu dengan nya laa kan hanya pada bibir . depan buat lain belakang buat lain . fuh , orang kata pijak semut pon tak mati .
yedak . 
kebanyakan orang tuh bukan semua la ok , sesetengah je .
aku pon pernah buat macam tu , tapi bila aku fikir - fikir kan balik macam tak elok la kan .
orang dah bagi kepercayaan kat kita , kita pulak yang menghancurkan .
macam ni laa contoh aku bagi 

, cuba kita bagi benda yang paling kita rasa berharga la kat orang .
nak - nak orang yang kita sayang , member baik siapa - siapa la yang rapat kan .
dah bagi tu , dia campak kan dalam tong sampah depan mata kita sendiri .
apa kita rasa ?

marah ? bengang ? dah kompom - kompom la kan benda tuh berharga kot bagi kita .
so , jangan la kita mudah - mudah ucap kata -kata tu kalau kita tak ikhlas .
hati manusia ni macam belon , bila ditiup-tiup belon tuh makin membesar bila terkena menda tajam terus pecah . macam mana nak baiki balik belon yang pecah tu ? kalau belon tuh boleh la ditukar ganti dengan belon lain tapi kalau hati manusia ni ? nak ditukar ganti ? mana boleh beb .

okay dah yang tu .
sesetengah orang ni suka sangat bercinta berdasarkan rupa , berdasarkan harta .
fuh , boleh ek bercinta berlandaskan benda - benda macam tu .
bercinta berdasarkan rupa ni susah . nampak perempuan cantik , nampak laki hensem .
terus terpikat , tahu tak rupa ni sekejap je boleh berubah .
contoh , muka dia kena simbah asid dengan orang , muka dia hancur sebab excident 
agak - agak korang  pakwe atau awek korang still nak kat korang lagi ? aku rasa tak kot .
sebab dia bercinta berlandaskan rupa je bukan pada hati dia .
ishk , tak kekal kan .

kalau berlandaskan harta , korang percaya tak yang harta tuh akan boleh habis bila - bila masa jee .
harta kat dunia tak sama dengan harta yang kita bawa di akhirat nanti yang tak akan habis .
masa korang ada harta yela awek atau pakwe kita suka , sayang sebab dia boleh dapat ape yang dia nak kan .tapi kalau harta tuh dah habis ? dia nak lagi ke tak ? tak kan , sebab bukan kerana hati kita yang dia suka tapi pada harta yang kita ada .

bagi aku"nok cari harta tu boleh , tapi amal ibadah kita jangan tinggal . sebab kita mati bawak amal je mengadap ALLAH nanti , harta yang kita kumpul kat dunia ni bodo - bodo tinggal dok rasa rugi ke ? harta dunia itu sementara sedangkan harta yang kita nak bawak mengadap ALLAH nanti kita tak kejar . tak salah kita nak mencari harta , mencari kemewahan hidup , tapi biar la sama adil , sama rata harta yang kita nak bawak mengadap ALLAH nanti kan "

kalau kita sayang orang tuh kerana ALLAH . insyaallah . kekal sampai bila - bila .
sayang la seseorang tuh melalui hati , bukan kerana rupa , bukan kerana harta tapi pilih lah hati .
sayang pada hati manusia ni , seburuk mana rupa , semiskin mana hidup .
kalau dah sayang kerana kerana hati yang ikhlas kekal lah ia .

itulah definisi sayang bagi aku , bagi korang macam mana pulak .
boleh share - share dengan aku . okay .

assalamualaikum

for donation click here , here , here , here , here , here and here

terima kasih kerana membaca , datang lagi ya . komen jangan lupa ;)

16 comments:

  1. yup..setuju sesangat..
    lg2 tang hati itu umpama belon...heee~~
    ley wat status fb nu..

    ReplyDelete
  2. Ya ! Aku setuju. Sayang bukan kerana harta, sayang dengan hati yang ikhlas. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau pon same tau , sayang aku kena dengan hati . hahaha

      Delete
  3. Back to basic..semuanya milik Allah..
    Kalau kite ikhlas semuanya akan memberi keberkatan..
    =)

    ReplyDelete
  4. sebelum cintakan manusia,lebih baik cintakan DIA dahulu.baru cinta tu akan kekal selama-lamanya,insyaallah =)

    ReplyDelete