* MY FOLLOWER *

Home » k A W A n =D

k A W A n =D

-assalamualaikum-
salam 1 malaysia salam 1 blogger.!~

entry kali nih nak cerita pasal kawan.
tak tahu la pasal apa aku suka sangat cerita pasal kawan..
maybe aku suka berkawan kot.
okay-okay aku teruskan yerr.

kawan.? korang ada kawan.?
ishh,mesti ada kan. takan la takde kawan. kalau takde kawan tak tahu la macam mane kan kehidupan kita.
orang tua-tua dulu biasa pesan cari kawan elok-elok awangg.
kalau kawan dengan kawan yang baik,baik la jadi nye..
kalau kawan dengan orang jahat,jahat la jadinye..
aku tak cakap aku kawan dengan orang baik saja..
dan aku juga tak cakap aku kawan dengan orang jahat saja..
aku kawan dengan semua tak kira jahat baik..
tapi kan bagi aku..kawan nih mencerminkan keperibadian kita.
okay-okay sebagai contoh..

"cuba kau tengok tuh kiah anak bedah tuh kawan dengan budak-budak isap gam"

biar pun kau tak buat mende tuh tapi orang akan COP kau isap gam jugak sebab berkawan..
see.! nampak tak disitu..
bak kata pepatah kalau kita berkawan dengan penjual minyak wangi kita akan meneriam percikan wangiannya, kalau kita berkawan dengan tukang besi,percikan apinya akan mencarikkan baju kita..

ciri-ciri sahabat atau kawan yang baik :-
  • jika kau berbakti kepadanya,satu hari dia akan melindungi kamu..
  • jika engkau rapatkan persahabatan dengannya dia akan membalas balik persahabatan kamu..
  • jika kita memerlukan pertolongan daripadanya INSYAALLAH dia akan membantu..
  • jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya dia akan meneriam dengan baik..
  • jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu dia akan menutupnya..
  • jika kamu meminta bantuan daripadanya dia akan mengusahakannya..
  • jika kamu berdiam diri dia akan menanyakan kesusahan kamu..
  • jika sesuatu musibah melanda dia akan meringankan beban kamu..
  • jika kamu merancang sesuatu dia akan membantu kamu..
  • jika kamu berselisihan faham nescaya dia senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan..
  • dia akan membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat..
sayang kamu weh.
okay pandai-pandai la pilih kawan yer..

-assalamualaikum-


terima kasih kerana membaca , datang lagi ya . komen jangan lupa ;)

0 0 dah komen dahhh .:

Post a Comment