* MY FOLLOWER *

Home » haiwan paling berbisa weh..

haiwan paling berbisa weh..

-assalamualaikum-


salam 1 malaysia salam 1 blogger..
oke kali ni entry aku nak story pasal binatang paling beracun la..
yelah kan binatang nih kan kadang-kadang boleh bawak maut..
so berhati-hati lah bila masuk dalam hutan ke,menyelam kt laut ke..
mana-mana lahh. ini cuma buat pengetahuan kita semua..


walaupun terdapat beribu-ribu binatang yang berbahaya dan beracun..
namun ada beberapa binatang yang paling beracun yang tidak diketahui oleh orang ramai..
disini telah disenaraikan..


nampak je comel kan. binatang ini diberikan nama BOX JELLYFISH..BOX JELLYFISH nih hanya sebesar tapak tangan dan telah dilaporkan hampir 6,000 orang sehingga kini. perghh..kecik je tapi berbahaya. angka ini adalah agka tertinggi di dunia. Obor-obor ini berwarna biru salah satu paling berkuasa dengan bisanya di dunia. Obor-obor ini boleh dijumpai disekitar pantai di Asia Tenggara dan Australia. So,berhati-hati yer pergi mandi laut tuh..


nama binatang ini ialah The Blue Dart Frog. Dengan hanya 2microgram boleh membunuh manusia.Fuhh. bahaya sehhh binatang nih. Kecik je tapi berbisa. So,jgn gatal-gatal tangan nak pegang. Kang tak pasal black out. HAHA.


oke binatang nih mesti korang kenal kan dan pernah tengok kat mana-mana kalau tak pernah tengok tuh boleh pergi kt Zoo Negara. Nih King Cobra atau orang malaysia paggil ular tedung. Walaupun racun ular tedung nih tidak bertoksik tapi kerana kemampuan ular tedung ini menyuntik racun dalam kuantiti yang banyak tuh yang membuatkan berbahaya.  Ular tedung nih memakan spesis sendiri jugak taw. Kiranya makan ular jugak la. Racun ular nih juga boleh membunuh seekor gajah. Ular ini boleh didapati di bahagian Afrika,Asia,dan Australia..


korang tak pernah jumpa kan binatang nih. binatang nih nama The Blue Ringed Octopus. Name tuh diberikan sebab kalau kita dapat lihat di badan sotong nih ada gegelung bewarna biru. Ini juga salah satu haiwan laut yang paling beracun sebelum Box JellyFish mengambil alih tahap keberacunan di laut. Sotong nih boleh membunuh 25orang dengan hanya satu gigitan. Ia boleh ditemui di lautan pasifik dari Jepun ke Malaysia.

itu adalah haiwan-haiwan yang dikategorikan paling beracun..
so korang kalau jumpa binatang ni hati-hati laa.
jangan amik tindakan yang terburu-buru..

oke.
itu saja yang nak aku kongsikan dengan korang.
-assalamualaikum-


terima kasih kerana membaca , datang lagi ya . komen jangan lupa ;)

1 comment:

  1. jellyfish tu nampak cute..agak2 ade x kat pntai batu burok?=)

    ReplyDelete